کاکتوس اپونتیا
نوشته شده توسط : hr

 

چگونه کاکتوس های زمستانی را بشناسیم
اپونتیا
اپونتیا که به عنوان کاکتوس گلابی خاردار (prickly pear) یا پدل (paddle) هم شناخته می شوند، یکی از کاکتوس های مقاوم در زمستان است که به راحتی در خاک با کیفیت رشد می کند. بسیاری از اپونتیاها مانند اپونتیای انجیری مقاوم در زمستان، با اضافه کردن کمی پرلیت (متشکل از سنگ های آتشفشانی که به جای شن و ماسه استفاده می شود) به خاکشان، بهترین رشد را دارند. آبیاری گیاه اپونتیا به طور منظم از اواسط فروردین تا اواخر شهریور انجام می شود و از ماه مهر تا اواسط فروردین کاملاً خشک نگه داشته می شود. این کاکتوس را از سرمای زمستان محافظت کنید.

نگهداری و معرفی کاکتوس اپونتیا

نگهداری و معرفی کاکتوس اپونتیا : کاکتوس اپونتیا که در ایران به کاکتوس راکتی و یا کاکتوس زبان مادر شوهر نیز معروف است نام علمی کاکتوس زبان مادر شوهر opuntia می‌باشد یکی از کاکتوس‌های با مقاومت بالا است که در اکثر نقاط جهان دیده می‌شود. زیستگاه اصلی اپونیا ها آمریکای جنوبی می‌باشد.
دارای میوه‌های به رنگ قرمز و زرد می‌باشد که به‌عنوان میوه خوراکی در بازار به فروش می‌رسد. خود کاکتوس هم در بسیاری از کشورها خورده می‌شود و برای درمان بیماری‌های قندی و دیابت مفید است.

خواص میوه کاکتوس اپونتبا:
میوه کاکتوس اپونتیا دارای مواد فیبری است همچنین دارای آنتی اکسیدان ها می‌باشد دارای ویتامین E می‌باشد، در کاهش کلسترول خون مؤثر است همچنین میوه اپونتیا مقوی دستگاه گوارش بوده و خاصیت رونده داشته و باعث لینت مزاج می‌شود. مهم‌ترین فایده آن در معالجه کبد است و مصرف آن برای بیماران کبدی با نظر پزشک مربوط مفید است.

نگهداری از کاکتوس اپونتیا:
نگهداری اپونتیا بسیار راحت‌تر از سایر کاکتوس‌ها می‌باشد. در مکانی با نور زیاد و آبیاری منظم نگهداری کنید خاک مناسب کاکتوس زبان مادر شوهر خاک ماسه‌ای با زهکشی مناسب همراه با پیت ماست می‌باشد.

 

تکثیر کاکتوس راکتی یا اپونتیا:
تکثیر این گیاه به راحتی از طریق قلمه زدن امکان پذیر است. ابتدا راکت‌های بالغ را جدا کنید و اجازه بدید محل جدا شده یکی دو روز بیرون در محل سایه مانده و خشک شود سپس در خاک مخصوص کاکتوس بکارید و تا یک هفته آبیاری نکنید تا راکت‌های اپونتیا ریشه دار شوند.
کاشت بذر کاکتوس اپونتیا:
بذرهای اپونتیا را به مدت ۲۴ ساعت در آب قرار دهید سپس در خاک مخلوط پیت ماس و ماسه بکارید و روی بذرها یک لایه خیلی کم پیت ماس بریزید در مکانی با نور ملایم و دمای بین ۲۵-۳۰ درجه با رطوبت بالای ۷۰ درصد قرار دهید. معمولاً بذرها از یک هفته شروع می‌کنند به سبز شدن.

چند نکته دیگر در مورد نگهداری و گل‌دار کردن کاکتوس اپونتیا:
کاشت پدهای اپونتیا:
١. حذف یکی از پدهای کاکتوس با چاقو تمیز و ضد عفونی شده از بالا که حداقل سنان شش ماه باشد.
٢. چند برش با چاقو در قسمت بالای پد زیرین ایجاد کنید تا برای میوه دادن در سال بعد آماده شود. و پد بالایی که بریدید را به عنوان یک قلمه بکارید.
در آب و هوای گرم، برای جلوگیری از پوسیدگی کاشت پد را دو هفته بعد از برش انجام دهید و حتماً با قارچ‌کش محل برش رو ضد عفونی کنید.
٣. برای محافظت از عفونت‌های قارچی. شما می‌توانید یک مقدار از مخلوط بوردو مناسب برای باغداری با اضافه کردن ۳ قاشق غذاخوری از ان و ۱/۳ سولفات مس و ۱۰ قاشق غذاخوری آهک هیدراته خشک، را با ۴ لیتر آب مخلوط کنید و به گیاه بدید که به میوه دهی در سال بعد کمک شایانی می‌کند.
۴.  قسمت بریده شده رو در مخلوطی از ۱ قسمت شن و ماسه و ۱ قسمت خاک باغچه بکارید. پد گلابی خاردار نیاز به رطوبت دارد و آنها را قادر به جوانه زدن ریشه می‌کند. اگر شما آب زیادی به قلمه بدید ممکن است فاسد شود.
۵. به قلمه بعد از یک ماه که ریشه تشکیل شد، و به خودی خود
ایستاد بار دیگر آب می‌دهیم تا زمانی که خاک خشک شود و مجدد آب می‌دهیم.

مقاله مرتبط  شماره یا فیلد در کاکتوس چیست؟

برداشت میوه اپونتیا:
دقت کنید برای جدا سازی میوه حتما باید پد خوراکی (برگ اپونتیا که میوه دارد ) زمانی که آنها کم اسید هستند قطع شود یعنی از ساعت حدود ١٠ صبح تا ۵ بعدازظهر . یک اپونتیا کامل ممکن است به شش برداشت ۲۰ تا ۴۰ پد در هر سال برسد .
پد بالغ ممکن است تا ۳۰ شکوفه بدهد و پدهای جوان ٨ تا ١۶ شکوفه .
پیچ و تاب و میوه نشانه رسیده شدن میوه است و حاوی حداکثر میزان قند. Glochids خوشه قرمز یا زرد از مهرههای کوچک خاردار است. برای جلوگیری از آسیب رساندن به پد، از کشیدن میوه با دست خودداری کنید و سعی کنید ان را با کاتر قطع کنید .

کود؛
کود متعادل به صورت ماهانه در طول بهار و تابستان کود اپونتیا شامل مقدار مساوی وزن نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. کود ١٨/١٨/١٨ عالیه .
اگر می خواهید برگهای اپونتیا بزرگ شود کود نیتروژن بالا بدهید .
با یک کودی که شامل نیتروژن است شما می توانید اپونتیا خود را به تولید گل و میوه های خوراکی تشویق کنید .کود مخصوص گلدهی باید به صورت ماهانه در زمستان هنگامی که گیاهان خفته است داده شود در غیر اینصورت اپونتیا شما دیر به میوه دهی میرسد .

آشنایی با تعدادی از واریته های کاکتوس اپونتیا همراه با عکس و اسم:

کاکتوس زبان مادر شوهر
OPUNTIA MICRODASYS V. PALLIDA

 

اپونتیا تیغ سگی
OPUNTIA TUNICATA

نگهداری و معرفی کاکتوس اپونتیا

اپونتیا بنفش
Opuntia violacea

 

اپونتیا راکتی
Opuntia brasiliensis

 

کاکتوس پهن
OPUNTIA ACICULATA

 

کاکتوس میوه
Opuntia clavata
 
************************************

اپونتیا یکی از کاکتوس های بسیار زیبا و مقاوم است که زیستگاه اصلی آن جنوب کالیفرنیا می باشد.

این کاکتوس مقاوم دارای نام های دیگری همچون کاکتوس راکتی، انجیر تیغی و زبان مادرشوهر است.

اپونتیا کاکتوسی آفتاب دوست و سریع الرشد است و در هر فضایی از جمله آپارتمان و گلخانه قابل نگهداری می باشد و حتی دیده شده این کاکتوس را در باغچه و فضای سبزها می کارند.

اپونتیا در فصل های بهار و تابستان گل های بسیار زیبایی به رنگ های سفید، زرد، نارنجی و قرمز می دهد که بر زیبایی و جذابیت آن می افزاید.

میوه ی برخی از انواع اپونتیاها خوراکی بوده و منبع غذایی مناسبی برای خزندگان و حیوانات کوچک می باشد.

 

 

شرایط نگهداری کاکتوس اپونتیا:

آبیاری: اپونتیا به آب چندانی نیازمند نیست، پس از خشک شدن خاک آبیاری را انجام دهید.

نور: اپونتیا کاکتوسی آفتاب دوست است و نور خورشید موجب رشد بهتر آن می شود.

خاک: مخلوطی از ماسه، خاک برگ و خاک باغچه یا خاک مخصوص کاکتوس برای اپونتیا مناسب می باشد.

کوددهی: به صورت ماهیانه می توانید از کود کاکتوسبرای رشد بهتر اپونتیا استفاده نمایید.

تکثیر: آسان ترین روش برای ازدیاد اپونتیا تکثیر از طریق قلمه می باشد.

 
********************

کاکتوس اپونتیا میکروداسیس با نام اپونتیا راکتی یا زبان مادرشوهر شناخته شده است و دارای ظاهری بسیار زیبا می باشد بطوریکه روی سطح آن پوشیده از خارهای بزرگ و کوچک تیز است و در صورت تماس با پوست می تواند ایجاد حساسیت نماید و در پوست فرو رود، اگر تمایل دارید این کاکتوس زیبا را لمس نمایید حتما از دستکش استفاده کنید. 


زیستگاه کاکتوس اپونتیا میکروداسیس مکزیک است و تیغ های آن به دو رنگ سفید و زرد دیده شده و گل های آن زرد رنگ می باشد. 
نگهداری تمام گونه های کاکتوس اپونتیا آسان است و این کاکتوس بسیار مقاوم می باشد و برای افرادی که زمان کافی برای رسیدگی به گیاه و کاکتوس را ندارند انتخابی مناسب می باشد. 


شرایط نگهداری کاکتوس اپونتیا میکروداسیس:

آبیاری: در بین دو آبیاری چک نمایید که خاک کاکتوس خشک شود، سپس آبیاری مرحله ی بعد را انجام دهید. در فصل سرما کاکتوس به آبیاری کمتری نیاز دارد.  
نور: این کاکتوس نیاز به نور زیاد دارد و در مقابل نور مستقیم خورشید نیز شرایط خوبی خواهد داشت و به طور کلی کاکتوسی آفتاب دوست است. 
خاک: خاک مناسب برای کاکتوس اپونتیا مخلوطی از 70 درصد ماسه، 20 درصد خاک برگ و 10 درصد پیت ماس می باشد، شما می توانید از خاک مخصوص کاکتوس که بصورت آماده عرضه می شود نیز استفاده نمایید. 
تخلل خاک و زهکشی گلدان حتما باید بررسی شود که آب اضافی از قسمت زیرین گلدان خارج شود. 
کود: هر دو هفته یکبار از کود مخصوص کاکتوس به منظور تقویت گیاه می توانید استفاده نمایید.  
تکثیر: تکثیر اپونتیا راکتی از طریق بذر و قلمه انجام می شود. 

 ***********************

 

اپونتیا سبز بچه زا یا اپونتیا مینیاتوری از انواع کاکتوس های تیغ دار می باشد که بسیار مقاوم به خشکی هستند  . اپونتیا مینیاتوری از جمله کاکتوس هایی است که زنده زا هستند و براحتی تکثیر می شوند

      
 بچه های کوچکی روی پایه مادری تشکیل می شود که اگر آنها را جدا کنید و در گلدان دیگری بکارید به راحتی به گیاهی جدید مبدل می شود
زیبایی این کاکتوس به خارهایی است که به شکل ستاره روی سطح گیاه ظاهر می شوند . البته باید مراقب باشید بدون دستکش به این کاکتوس دست نزنید .
اپونتیا انواع گوناگونی دارد که تقریبا روش نگهداری همه آنها یکسان است . این گیاه از کاکتوس های معروف و بسیار محبوب است

  

شرایط نگهداری اپونتیا مینیاتوری

نور : نور زیاد و حتی نور مستقیم آفتاب می خواهد . در کنار پنجره های جنوبی بسیار ایده آل است 
آبیاری : ابیاری باید منظم ولی کم باشد . در روزهای گرم آبیاری هفته ای دو بار و در روزهای سرد ابیاری را هر 7 یا ده روز یکبار انجام دهید
خاک : خاک مخصوص کاکتوس که زهکش مناسب داشته باشد و آب اضافی براحتی از آن عبور کند برای این کاکتوس پیشنهاد می شود 
کود : از کودهای 36-12-12 و کودهایی که پتاسیم بالا دارند باید استفاده کنید . کود مایع مخصوص کاکتوس هم بسیار مناسب است 
تکثیر : از طریق قلمه زدن می توانید براحتی آنرا تکثیر نمایید  

 

 *****************************

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 



:: موضوعات مرتبط: کاکتوس و ساکولنت , ,
:: بازدید از این مطلب : 9483
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 مهر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: